"Успіх приходить до того, хто робить те, що найбільше любить"

Зар.літ 10 КЛАС


Тема уроку : Артюр Рембо (1854-1891)

Перегляньте матеріали до уроку:

Експрес-урок 

Артюр Рембо за своє коротке життя здійснив революцію в поезії. Бунтівник за натурою, він рішуче відмовляється від усіх форм цивілізації — релігії, моралі, держави, оголосивши їх утіленням буржуазності. Він прагне радикального оновлення не тільки поетичної, а й звичайної людської свідомості. Як і Верлен, Рембо намагається створити принципово нову універсальну мову, за допомогою якої сподівається вивільнити людський дух. Однак наріжним каменем цього світовідчуття є яснобачення — рішуча і послідовна перебудова свідомості, звільнення її від традиційної логіки, від тягаря повсякденності. Рембо приніс у поезію нову, несподівану образність, надзвичайно сміливі метафори і словосполучення, одним із перших у сучасній французькій поезії почав писати верлібром.

Вивчаємо творчість Артюра Рембо

Аналіз поезій А. Рембо

"Моя циганерія"

  1. Прочитайте вірш «Моя циганерія».

  2. Чому поезія має таку назву?

  3. На які особливості краєвиду звертає увагу ліричний герой? Який настрій вони створюють?

  4. З ким ліричний герой порівнює Природу? Яку роль вона відіграє у духовних пошуках?

  5. Які асоціації виникли у вас під час аналізу цього твору?

"Голосівки"(аналіз усно)

  1. Прочитайте сонет «Голосівки».

  2. Чому, на вашу думку, саме з кольорами асоціюються у поета голосні звуки?

  3. Які асоціації навели б ви?

  4. Чому «Голосівки» називають панорамою Всесвіту?

  5. Створіть каталог літер, які є символічними для класу, особисто для кожного учня


  • Назвіть особливості ранніх поезій Рембо.

  • Якими є основні мотиви зрілих поезій Рембо?

  • Схарактеризуйте ліричного героя цих поезій.

  • У чому полягає новаторство Рембо-символіста?


Тема уроку : Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».

Опрацюйте підручник ст.171-175

Експрес-урок 

Що зумовило духовний переворот в умонастроях людей наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?

· Чиї ідеї цього часу були найбільш поширеними? У чому їхня суть?

· Назвіть ознаки декадансу.

· Що таке модернізм? Схарактеризуйте його загальні ознаки

Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму (написаний 1874 р., надрукований 1882-го). «Найперше — музика у слові»,— такою є провідна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,— медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.

Того ж року (1874) крім «Поетичного мистецтва» вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» й «Акварелі».

Поміж дев’‎яти «Забутих арієт» (арієта — невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «так тихо серце плаче» (переклад М. Т. Рильського).

Опрацюйте!

Який настрій навіює ця поезія?

· Про що цей вірш — про природу чи стан людської душі?

· Які принципи автора, проголошені в «Поетичному мистецтві», відбилися у цьому творі

За удаваною простотою вірша простежується майстерність автора, його новаторство, відкриття «поезії душі». Верлен використовує все багатство фонетики французької мови, що викликає труднощі у перекладачів. Поет застосовує алітерацію (повторення тих самих приголосних), асонанс (повторення однакових голосних), гру однокореневих слів, тавтологічні рими-повтори Складну систему римування поєднано з простим розмовним синтаксисом: речення короткі, часто неповні, це вигуки та скарги: «О хлюпотіння зливи / По крівлях, по землі!», «З відчаю хоч кричи!», «Лягає без причин / туга на серці туга». Гнучкості реченням додає і такий прийом, як перенесення рядка: «Любові й зненавиди / Нема, а дітись ніде!


Що зумовило духовний переворот в умонастроях людей наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?

· Чиї ідеї цього часу були найбільш поширеними? У чому їхня суть?

· Назвіть ознаки декадансу.

· Що таке модернізм? Схарактеризуйте його загальні ознакиЩо зумовило духовний переворот в умонастроях людей наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?

· Чиї ідеї цього часу були найбільш поширеними? У чому їхня суть?

· Назвіть ознаки декадансу.

· Що таке модернізм? Схарактеризуйте його загальні ознаки.


Завдання №3 Теоретичний блок

Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму (написаний 1874 р., надрукований 1882-го). «Найперше — музика у слові»,— такою є провідна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,— медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.

Того ж року (1874) крім «Поетичного мистецтва» вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» й «Акварелі».

Поміж дев’‎яти «Забутих арієт» (арієта — невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «так тихо серце плаче» (переклад М. Т. Рильського).

Завдання №4 Теоретичний блок

Опрацюйте!

Завдання №5 Вільне введення тексту

Який настрій навіює ця поезія?

· Про що цей вірш — про природу чи стан людської душі?

· Які принципи автора, проголошені в «Поетичному мистецтві», відбилися у цьому творі?


Завдання №6 Теоретичний блок

За удаваною простотою вірша простежується майстерність автора, його новаторство, відкриття «поезії душі». Верлен використовує все багатство фонетики французької мови, що викликає труднощі у перекладачів. Поет застосовує алітерацію (повторення тих самих приголосних), асонанс (повторення однакових голосних), гру однокореневих слів, тавтологічні рими-повтори Складну систему римування поєднано з простим розмовним синтаксисом: речення короткі, часто неповні, це вигуки та скарги: «О хлюпотіння зливи / По крівлях, по землі!», «З відчаю хоч кричи!», «Лягає без причин / туга на серці туга». Гнучкості реченням додає і такий прийом, як перенесення рядка: «Любові й зненавиди / Нема, а дітись ніде!Тема уроку : Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».

Опрацюйте підручник ст.171-175

Експрес-урок 

Тема уроку : Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».

Опрацюйте підручник ст.171-175

Експрес-урок 

Завдання №2 Вільне введення тексту

Що зумовило духовний переворот в умонастроях людей наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?

· Чиї ідеї цього часу були найбільш поширеними? У чому їхня суть?

· Назвіть ознаки декадансу.

· Що таке модернізм? Схарактеризуйте його загальні ознаки.


Завдання №3 Теоретичний блок

Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму (написаний 1874 р., надрукований 1882-го). «Найперше — музика у слові»,— такою є провідна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,— медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.

Того ж року (1874) крім «Поетичного мистецтва» вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» й «Акварелі».

Поміж дев’‎яти «Забутих арієт» (арієта — невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «так тихо серце плаче» (переклад М. Т. Рильського).

Завдання №4 Теоретичний блок

Опрацюйте!

Завдання №5 Вільне введення тексту

Який настрій навіює ця поезія?

· Про що цей вірш — про природу чи стан людської душі?

· Які принципи автора, проголошені в «Поетичному мистецтві», відбилися у цьому творі?


Завдання №6 Теоретичний блок

За удаваною простотою вірша простежується майстерність автора, його новаторство, відкриття «поезії душі». Верлен використовує все багатство фонетики французької мови, що викликає труднощі у перекладачів. Поет застосовує алітерацію (повторення тих самих приголосних), асонанс (повторення однакових голосних), гру однокореневих слів, тавтологічні рими-повтори Складну систему римування поєднано з простим розмовним синтаксисом: речення короткі, часто неповні, це вигуки та скарги: «О хлюпотіння зливи / По крівлях, по землі!», «З відчаю хоч кричи!», «Лягає без причин / туга на серці туга». Гнучкості реченням додає і такий прийом, як перенесення рядка: «Любові й зненавиди / Нема, а дітись ніде!Тема уроку : Поль Верлен (1844 – 1896). Естетичні погляди поета у вірші «Поетичне мистецтво».

Опрацюйте підручник ст.171-175

Експрес-урок 

Завдання №2 Вільне введення тексту

Що зумовило духовний переворот в умонастроях людей наприкінці ХІХ — на початку ХХ ст.?

· Чиї ідеї цього часу були найбільш поширеними? У чому їхня суть?

· Назвіть ознаки декадансу.

· Що таке модернізм? Схарактеризуйте його загальні ознаки.


Завдання №3 Теоретичний блок

Вірш П. Верлена «Поетичне мистецтво» став поетичним маніфестом символізму (написаний 1874 р., надрукований 1882-го). «Найперше — музика у слові»,— такою є провідна теза поета. Поняття музикальності він трактує досить широко. Це подолання в поезії всього, що заважає ліричному самовираженню: законів логіки, звичайних форм віршування, точності змісту. Поет, за Верленом,— медіум, яким керує інтуїція, а не логіка.

Того ж року (1874) крім «Поетичного мистецтва» вийшла збірка П. Верлена «Романси без слів», що містить три розділи: «Забуті арієти», «Бельгійські пейзажі» й «Акварелі».

Поміж дев’‎яти «Забутих арієт» (арієта — невелика арія, проста за викладом і пісенним характером мелодія) найвідомішою є поезія «так тихо серце плаче» (переклад М. Т. Рильського).

Завдання №4 Теоретичний блок

Опрацюйте!

Завдання №5 Вільне введення тексту

Який настрій навіює ця поезія?

· Про що цей вірш — про природу чи стан людської душі?

· Які принципи автора, проголошені в «Поетичному мистецтві», відбилися у цьому творі?


Завдання №6 Теоретичний блок

За удаваною простотою вірша простежується майстерність автора, його новаторство, відкриття «поезії душі». Верлен використовує все багатство фонетики французької мови, що викликає труднощі у перекладачів. Поет застосовує алітерацію (повторення тих самих приголосних), асонанс (повторення однакових голосних), гру однокореневих слів, тавтологічні рими-повтори Складну систему римування поєднано з простим розмовним синтаксисом: речення короткі, часто неповні, це вигуки та скарги: «О хлюпотіння зливи / По крівлях, по землі!», «З відчаю хоч кричи!», «Лягає без причин / туга на серці туга». Гнучкості реченням додає і такий прийом, як перенесення рядка: «Любові й зненавиди / Нема, а дітись ніде! завдання:


19. Тема уроку : Образи, символи, особливості поетичної мови у віршах Ш.Бодлера («Відповідності», «Вечорова гармонія»). Взаємодія символізму й імпресіонізму в ліриці поета



Пройдіть тестування за посиланнями

1.https://naurok.com.ua/test/modernizm-sh-bodler-1188812.html

2.https://naurok.com.ua/test/sharl-bodler-kviti-zla-754471.html

Скрін проходження завантажити та надіслати

Вітаю

Книга має посвяту, вступ і складається із шести циклів: «Сплін та ідеал», «Паризькі картини», «Вино», «Квіти зла», «Бунт» і «Смерть».

Не кожного з тих, які вміють писати римовані рядки, можна назвати поетом. Та й чи багато людей прагнуть бути справжніми поетами? Адже поет – це не тільки слава, визнання, шанувальники. Це ще і ризик бути незрозумілим більшістю, перетворитися із «володаря блакиті» на безпомічну забавку для оскаженілого натовпу. Бодлер не боявся бути поетом, тому його поезія вражає нас своєю щирістю і болем навіть через століття.

Бодлер залишив порівняно невеликий творчий спадок: збірку «Маленькі поезії в прозі», книгу статей про мистецтво та літературу «Романтичне мистецтво», яка була видана посмертно. Бодлеру також належать чудові переклади поезії і прози Е. По, з яких почалася слава американського романтика в Європі. Але вершиною творчості Бодлера залишається поетична збірка «Квіти зла», в якій схрестилися магістральні шляхи французької і всієї європейської поезії. Книга невеликого формату, лише 200 сторінок, визначила набагато десятиліть уперед розвиток усієї європейської літератури.

У назві збірки – парадокс, у ній протиставлено сподівання, ідеали, відчай та безнадію. Та чи завжди квіти – це символ радості? Адже з квітами людей проводжають в останню путь, приносять їх на могилу аж ніяк не на знак радості.

Назва збірки напрочуд містка і виразна, бо сфокусувала в собі не лише суперечності епохи, а й суперечності самого Бодлера. Збірка «Квіти зла» - вияв протиставлення Добра і Зла.

Опрацюйте Експрес-уроки

Складіть «Асоціативний кущ» або сенкан до «Шарля Бодлера».

Фото роботи завантажити та надіслати

Опрацюйте! Прослухайте!

Аналіз сонета «Відповідності»

Словникова робота:

Ладан –ароматична, дуже дорога смола, яка використовується в обряді богослужіння.

Бензой – ароматична речовина, що використовується у парфумерії.

Амбра – коштовна воскоподібна речовина, яка має витончений аромат.

Мушмула (в інших перекладах мускус) – східна рослина з пахучими квітами та їстівними плодами, мушмула зазвичай використовується у східній кулінарії, а мускус (ароматична речовина сильної концентрації з різким запахом) підвищує сексуальну потенцію.

Ліричний герой бачить, що цей світ багатоманітний. У ньому поряд знаходяться свіжість, ніжність, звитяга молодеча, розпуста, щедрість, злість, липуча набридливість. Цей світ стає магічнішим від того, що мало-помалу представляє людині свої безмежності із системи відповідностей. Для Бодлера світ відповідностей – це світ єдності.

Опрацюйте!


Опрацюйте!

Домашнє завдання.

1) повторити поняття теорії літератури: «символ»;

2) опрацювати матеріал підручника, с. 153-165; додатки (у кінці теми уроку);

3) виразно читати , аналізувати поезії Шарля Бодлера «Альбатрос», «Відповідності», «Вечорова гармонія»;

4) дати відповідь на запитання підручника, с. 165 (усно).

18. Тема уроку : Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Ш. Бодлер (1821-1867) – пізній романтик і зачинатель модернізму. Ш. Бодлер. Збірка «Квіти зла»

Добрий день !

Тема уроку

Модернізм як літературно-мистецький напрям кінця XIX – початку XX ст. Течії раннього модернізму: символізм, імпресіонізм, неоромантизм. Ш. Бодлер (1821-1867) – пізній романтик і зачинатель модернізму. Ш. Бодлер. Збірка «Квіти зла» (загальна характеристика). Теоретичні засади й художні відкриття поезії французького символізму.

Опрацюйте відеоматеріал

Опрацюйте!!!!

Опрацюйте!

Опрацюйте!

17. Тема уроку :  Дискусія «чи можна вважати «Портрет Доріана Грея» «моральною» або «аморальною» книгою?»

Опрацюйте Матеріали до уроку:

Експрес-урок

Кожна сторінка роману Оскара Вайльда – це дискусія, в якій розкривається життєва філософія кожного з героїв твору, а в сукупності – самого автора.

Давайте пригадаємо, які філософсько-естетичні та моральні проблеми втілюють герої роману Оскара Вайльда «Портрет ДоріанаГрея»?

  1. Лорд Генрі – втілення філософії насолоди.

  2. Художник БезілГолуорд – втілення ідеї служіння мистецтву.

  3. ДоріанГрей – втілення краси.

  4. Що таке моральність і аморальність?

(Моральність – вид суспільних відносин, направлених на ствердження самоцінності особистості, рівності всіх людей. Моральність регулює поведінку людини у всіх сферах суспільного життя – у праці, побуті, сімейних та особистих стосунках.

Аморальність – дії, які суперечать загальноприйнятим у суспільстві нормам поведінки.

Імморалізм – повна відсутність будь-якої моральної оцінки того чи іншого явища.)

Після виходу роману «Портрет ДоріанаГрея» в світ, більш як 70 публікацій було зроблено в газетах та журналах Лондона. Більшість із них давала негативну оцінку романові та його авторові. Лондонці назвали цей роман аморальним. Залишається тільки дивуватися — чому? Адже автор показав, як людина, що порушила людські принципи життя, була все-таки покарана. І хоча Оскар Уайльд і говорить, що «художник не мораліст», але твір його демонструє торжество моралі.

Саме про це говорить автор у своєму листі до Артура Конан-Дойла: «Не можу збагнути, чому дехто сприймає «Доріана Грея» як аморальну книгу, …мені здається, що мораль цієї книги більш ніж очевидна». А як вважаєте ви?

Книга сама по собі не може бути ані «моральною», ані «аморальною». Усе залежить від того, як сприймає читач, що думає, що відзначає для себе. На підтвердження цього наведемо висловлювання філософів

♦          «Щоб запобігати усім гріхам і перемогти їх, передусім потрібно визнати, що корінь кожного гріха - у поганих думках. Ми всі - тільки наслідки того, що ми думаємо» (Будда);

♦         «Визначає долю людини те, як вона розуміє себе» (Торо);

♦          «Працюй над очищенням твоїх думок. Якщо у тебе не буде поганих думок, не буде й поганих учинків» (Конфуцій);

♦         «Намагайся не думати про те, що вважаєш поганим» (Епіктет);

♦          «Навряд чи є щось більш потрібне для знання, для спокійного життя і для успіху будь-якої справи, ніж уміння людини володіти своїми думками» (Дж. Локк).

♦          Сам О. Уайльд вважав: «Немає книг моральних або неморальних. Є книги добре написані або погано написані».

Безсумнівним є одне: цей інтелектуальний роман вимагає значної праці розуму й душі читача; наштовхує на думку, що немає Краси абсолютної, і вона невіддільна від Моралі.

Цей роман Оскар Вайльд задумав як апофеоз мистецтву, красі, досконалості, які є вищими за наше звичайне людське життя. Але це те, що лежить на поверхні. Насправді ж автор запрошує читача відкрити для себе глибини, не читати роман зверхньо. Адже у романі мова йде про філософсько-естетичні проблеми: про людське існування, про роль мистецтва і прекрасного у житті людини, про роль етичного та естетичного у стосунках між людьми. Оскар Вайльд показує, що мистецтво може стати найвищим суддею совісті: по суті справи, не правосуддя, а сам Доріан Грей здійснює покарання над собою.

Саме мистецтво покликане виявляти і найпрекрасніше, і найогидніше в житті. За допомогою мистецтва людина може усвідомити своє власне «Я», побачити себе і світ.

«Естетизм розташовує мистецтво і Красу по той бік добра і зла, - говорить в статті «Дорогу естетизму» Д. Яковлєв, - знімаючи з художньої творчості відповідальність за «побічні» можливі наслідки неестетичного характеру».

Оскар Уайльд був парадоксальною людиною, тож не дивно, що він створив роман парадоксів. Провідною у творі є тема прекрасного, мистецтва, що реалізується в багатьох аспектах: співвідношення форми та змісту, вічність та швидкоплинність прекрасного, взаємини митця та його творіння, етичне ставлення до мистецтва. Парадоксальним є той факт, що особистість автора, його концепція, ставлення до прекрасного ніби роздвоюються, а точніше — розкриваються в образах Доріана Ґрея, лорда Генрі, Безіла Голуорда. Кожен із образів стає повною реалізацією основної ідеї.

Автор: Оскар Уайльд

Рік: 1890

Літературний рід: епос

Жанр: інтелектуальний роман

Тема: мистецтво та краса.

Ідея: врода та мораль не мають нічого спільного.

Головні герої: Доріан Грей, художник Безіл Голуорд, лорд Генрі Уоттоном, кохана Доріана Сибіла Вейн, її матір та брат Джеймс, хімік Кемпбел.

Сюжет: художник Безіл малює портрет прекрасного юнака Доріана Грея і розмовляє зі своїм другом лордом Генрі. Незабаром приходить і сам натурник, краса якого зачаровує Безіла і лорда Генрі. Портрет закінчено і Доріан мріє вголос: “Якби портрет мінявся, а я міг завжди залишатися таким як є!”. Безіл дарує йому портрет. Доріан поринає у світське життя ( під впливом лорда Генрі) і закохується в акторку Сибіл Вейн. Закохавшись у Доріана, Сивіла вже не може так гарно грати, але Доріан кохав не її, а зіграних нею героїнь. Дівчина скоює самогубство, а на портреті з’являється зморшка. В наступні дванадцять років Доріан шукає розради як у мистецтві, так і у притонах. Безіл намагається напоумити Доріана, той показує йому портрет, а потім вбиває його. Шантажуючи хіміка Кемпбела (свого колишнього спільника по гульбищах), він позбувся тіла Безіла. Одного разу вночі Доріан накинувся на портрет із ножем. Слуги, яки прибігли, коли почули крик, побачили мертве тіло потворного старикана, а портрет набув своєї первозданної краси.

Проблематика роману “Портрет Доріана Грея”:

  • мистецтво та мораль;

  • співвідношення внутрішньої краси та зовнішньої вроди;

  • зв’язок між життям та мистецтвом.

Роману “Портрет Доріана Грея” характерні:

  • інтелектуалізм;

  • естетизм;

  • парадокс.

Естетизм у романі “Портрет Доріана Грея”:

  • теоретик та ідеолог естетизму – лорд Генрі;

  • творці прекрасного – Безіл Голуорд та Сибіла Вейн (ідея самовідданого служіння високому мистецтву);

  • життя наслідує мистецтво;

  • порожня краса (Доріан Грей) гине, а мистецтво (портрет) залишається.

Символіка роману «Портрет Доріана Ґрея»

Уся символіка роману так чи інакше пов’язана з мистецтвом: портрет, книга Гюїсманса «Навпаки», різні речі, які колекціонує Доріан.

Зав’язка роману починається з розмови Доріана Ґрея з лордом Генрі, що змушує юнака замислитися про швидкоплинність краси, і згодом, дивлячись на свій портрет, герой вигукує: «Якби портрет змінювався, а я міг завжди залишатися таким, як зараз!».

Портрет — символ мистецтва, символ його переваги над життям, де все швидкоплинне.

У занедбаному кутку зберігається колись написаний Безілом портрет Доріана Ґрея; тоді як герой зберігає свою красу, на портреті відбиваються страшні наслідки його негідного життя.

У фіналі роману Доріан кидається на портрет із ножем і починає його шматувати: «З портрета дивилася його душа і закликала його до відповіді».

Думку про те, що життя може бути згубним для мистецтва, ілюструє доля Сібіл Вейн. Вона чудово грала, творила на сцені, поки не покохала всім серцем Доріана. Реальні почуття виявилися сильнішими за образи, створені мистецтвом.

Доріан збирає «речі-символи»: коштовності, антикваріат, вбирається у модний одяг. У такий спосіб він дивиться на світ крізь мистецтво. Не вірячи в Бога, Доріан навіть збирає релігійний одяг — тільки тому, що він становить для нього мистецький інтерес



Продовжте речення “Образ Доріана Ґрея змусив  мене замислитися над…”

Відповідь запиши



16. Тема уроку: Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея». Система образів. Роль фантастики творі. Символіка

Опрацюйте матеріали до уроку

Оскар Вайльд «Портрет Доріана Грея». Система образів. Роль фантастики творі. Символіка.

Матеріали до уроків:

Експрес-урок

Пригадайте !

Історія створення роману «Портрет Доріана Грея»

Свій єдиний роман О. Уайльд написав у рекордно короткий термін (усього за три тижні) на замовлення американського журналу. Уперше твір опубліковано 1890 року. Для окремого видання в 1891 році автор на вимогу видавця додав кілька розділів, аби надати творові «соліднішого» розміру (писати такі короткі романи було не в дусі англійської прози). Цим пояснюється непропорційність окремих частин твору,— зокрема «переломного» XI розділу, куди автор, послуговуючись своєю пам’‎яттю, увів мало не цілі уступи з різних брошур, антикварних реєстрів тощо.

Відомо, як виник задум роману: одного разу в майстерні свого приятеля Уайльд познайомився з натурником, котрий вразив його досконалістю своєї вроди. «Який жаль,— вигукнув письменник,— що таке славне створіння мусить старіти!» На це художник, погодившись, додав: «Чудово було б, якби він залишався такий точнісінько, як зараз, а натомість щоб його портрет старів і вкривався зморшками». Ця розмова торкалася проблеми, яка ніколи не переставала хвилювати письменника: взаємини життя і мистецтва. Із цією проблемою тісно пов’‎язана інша: мораль і мистецтво, роль етичного та естетичного в житті. Для Уайльда, як відомо, ці слова були майже антонімами.

Розбіжностей в критичних оцінках роману після появи не бракувало як одразу, так і потім. Сам автор так говорив про свій роман: «Справжня мораль цього твору полягає в тому, що всяке надужиття, так само, як і самозреченість, тягне за собою покару. Тобто, Безіл Голуорд, надміру обожнюючи фізичну вроду, як це робить більшість художників, вмирає від руки того, в чиїй душі він породив страхітливу й безтямну марнославність. Доріан Грей, вівши життя в самих тільки чуттєвих насолодах, пробує вбити сумління і цієї миті убиває самого себе. Лорд Генрі Уоттон намагається бути тільки спостерігачем у житті і під кінець виявляє, що ті, хто уникає битви, ще глибше зранені, аніж ті, хто бере в ній участь».

Передмова до роману складається з 25 афоризмів. У них декларується естетична програма автора. Письменник знову застосовує парадокси для викладу власної естетики. У парадоксальному вигляді повторюються основні положення естетизму:

«Митець — творець прекрасного»,

«Розкрити себе і втаїти митця — цього прагне мистецтво»,

«Обранцями є ті, для кого прекрасне означає лише одне — Красу» тощо. Не обминув автор і питання моральності мистецтва, роз’‎єднавши ці поняття як несумісні:

«Етичні уподобання митця призводять до манірності стилю», «Розбещеність і чесноти для митця — матеріал мистецтва».

Проте життя головного героя роману демонструє небезпечність штучного роз’‎єднання етичних та естетичних принципів.

У тій самій передмові до роману О Уайльд писав: «Мистецтво — дзеркало, яке віддзеркалює того, хто в нього дивиться, а не все життя».

Він чудово засвоїв університетські лекції Пейтера, котрий говорив про усталену мінливість життя. Перед смертю автор скаже: «Життя — не можна писати, життя можна тільки жити». І у цьому також виявляється парадоксальність мислення письменника.

Опрацюйте!

Паспорт твору

Доріан стає жертвою своєї максималістської пристрасті — любові до самого себе. Загальне забарвлення злочинів Доріана — абсолютна аморальність. Думки винятково про свою особистість її ж і руйнують. Знову відбувається фантастичне перевтілення, і все повертається на свої місця: портрет сяє красою, а на доріановому обличчі проступають сліди усіх скоєних ним злочинів — вигляд мертвого доріана Ґрея жахливий, неестетичний. Усупереч власній програмі Уайльд не лише зобразив душевну кризу свого героя, а й привів його до покарання.

  • ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ: Фото роботи завантажити та надіслати

  • Написати твір-мініатюру за романом О.Уайльда на одну з тем

  • 1.«Доріан Ґрей — жертва філософії гедонізму»,

  • 2.«Якою є справжня мораль роману “Портрет доріана Ґрея”?»,

  • 3.«Роль парадоксів у романі О.Уайльда» 


Закріплення вивченого

До сюжету роману автор твору О. Уайльд вводить незвичайний фантастичний елемент: намальований талановитим художником Холлуордом, портрет Доріана Грея вийшов напрочуд гарним. Це був справжній шедевр. Доріан висловлює своє палке бажання, щоб його обличчя завжди зберігало свою красу, молодість, а замість нього старів портрет. І сталося неймовірне: роки наче обминали "чарівного принца" Доріана, не залишаючи на його обличчі жодного відбитку пережитого. Зате портрет був наче його матеріалізованою душею. На ньому відбивалися всі аморальні, ганебні вчинки Доріана. І з кожним його ганебним вчинком портрет ставав дедалі огиднішим. Відбилися тут і розпусні зморшки, і кров на руці вбивці, і лицемірна усмішка, коли Доріан одним вчинком вирішив відкупитися від долі, спокутувати величезні свої гріхи. Цей таємничий тісний зв'язок між героєм і портретом зберігається до кінця життя Доріана. А коли Доріан вирішує розірвати цей зв'язок, знищивши портрет, то, встромивши ніж у портрет, убиває самого себе.

Відповідь запиши :


15. Тему уроку : Оскар Вайльд (1854 – 1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси і моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману

Вітаю!

Тема уроку : Оскар Вайльд (1854 – 1900). Ідейно-естетичні погляди і творчий шлях митця. Проблема краси і моралі в романі «Портрет Доріана Грея». Традиції і новаторство О. Вайльда в жанрі роману

«Пригадую, що в Оксфорді я сказав одному із моїх друзів… що хочу скуштувати плід з кожного дерева у світовому саду

що саме з цим жаданням у душі я вирушаю у світ. Воістину так

й вирушив, воістину так я й жив»,— говорив англійський письмен-ник Оскар Уайльд (звернення до епіграфа уроку). Його назвали ко-ролем Життя, а ще — принцом Парадоксів. Ось із таким надзвичайним письменником ми розпочинаємо знайомство сьогодні на уроці. 

ОПРАЦЮЙТЕ Експрес-уроки

;

 ;

Мистецтво не є засобом пізнання та перетворення дійсності, воно пізнає лиш красу, тобто саме себе. Життя і мистецтво абсолютно несумісні.

Мистецтво шукає для себе зразки не в природі, а лише в самому собі. Навпаки, мистецтво є зразком для природи.

Мистецтво не може бути засобом виправлення моралі, бо мораль і краса – знову-таки речі несумісні (відомий принцип «імперіалізму», за яким прекрасне перебуває по той бік морального і неморального).

Найвищим критерієм для витвору мистецтва є досконалість його форми, а не глибина розкриття проблем життя чи  гострота  моральної проблематики.

Свою філософію мистецтва Уайльд виклав у книзі «Задуми» (1891), яка відкривається діалогом «Занепад брехні», що є його естетичним маніфестом. Він утверджує самоцінність і самодостатність мистецтва. Воно, на думку Уайльда, не виражає нічого, крім самого себе, існує самостійно і розвивається за своїми законами. Мистецтво не є породженням певної епохи чи її відтворенням, бо воно — вище за життя. Ця думка — наріжний камінь естетики Уайльда.

Сучасна література не подобалася письменникові саме тим, що була надто наближена до дійсності й перетворювалася на копію реального життя. Творчість же, на його думку,— це мистецтво брехні (тобто вигадки). Занепад брехні Уайльд вважав головною вадою творів своїх сучасників. Відкидаючи принципи натуралізму і реалізму в мистецтві, Уайльд протестує не скільки проти цих

художніх напрямів, скільки проти монотонної, безбарвної, потвор-ної, непоетичної, антиестетичної дійсності, яка не заслуговує на те, щоб бути відображеною митцем.

Уся естетика Оскара Уайльда є низкою парадоксальних суджень. Наприклад, він стверджує, що не мистецтво наслідує життя, а життя наслідує мистецтво: песимізм вигадав шекспірівський Гамлет, а нігілізм — І. Тургенєв. Саме життя митця, його поведінка були трагічно суперечливими: скільки разів Уайльд твердив, що не сприймає чужого нещастя, а десятки його сучасників згадують, як він і співчував людям, і допомагав з усмішкою, щоб не виказати, що йому це важко.

  • Чи зустрічали ви таких людей?

  • відповідь запиши

Психологічний портрет

Через знакову систему  букв намалюйте  психологічний портрет митця

Освічений

Сентиментальний ,самозакоханий

Культурний 

 Активний,артистичний,авторитетний

  Рішучий,радісний 

Домашнє завдання

Перегляд уривку  із фільма  «Портрет Доріана Грея»

Прослухайте аудіокнигу

ЦІКАВИНКА

Оскар Уайльд часом був дуже зарозумілий . Одного разу , повністю програвшись в казино , він попросив у швейцара 20 франків. Той був дуже люб'язний і відразу ж простягнув йому купюру. У свою чергу зарозумілий ірландець відштовхнув його руку зі словами « Залиш собі , це твої чайові! ».

Одного разу митник , додивляючись багаж прибулого в Нью -Йорк британського драматурга , поета і письменника Оскара Уайльда , широко відомого своєю дотепністю , поцікавився у високого гостя , чи є при ньому коштовності і предмети мистецтва , які необхідно внести в декларацію. «Нічого , крім мого генія» , - відповів Оскар Уайльд.

Одного разу в Америці Уайльд зіткнувся з одним пристрасним любителем укладати усілякі парі. Той зробив письменнику таке речення: " Виграє той з нас , хто зуміє сильніше збрехати , тобто той , хто виявить перевагу своєї фантазії ..." Уайльд погодився : "Добре , починайте ви ..." Американець почав : " Якось один американський джентльмен ..." Уайльд люб'язно , але твердо перебив його : " Досить ! Можете не продовжувати! Ви перемогли ! "Оскар Уайльд одного разу зустрівся з вже не дуже молодою актрисою і почав сильно хвалити її останню роль. Актриса з удаваною скромністю (очевидно , розраховуючи на інші компліменти ) заперечила: " Ну що ви ! У цій ролі слід було б виступати більш молодій і красивій жінці! " Уайльд галантно заперечив їй: " Пані! Ви чудово довели протилежне! "


14. Тема уроку: Еволюція Емми Боварі. Образи обивателів. Об’єктивний стиль Г. Флобера. Психологічні деталі. Прихована позиція автора Боварізм як суспільно-психологічне явище

Опрацюйте відеоматеріал

Дати письмову відповідь на запитання

«Як відображені у романі «Пані Боварі» погляди Флобера на специфіку літературної творчості?»

13. Тема уроку: Роман як жанр літератури, його формування і провідні ознаки. Різновиди роману XIX ст., національна своєрідність. Густав Флобер (1821 – 1880). «Пані Боварі»

Опрацюйте

Занотуйте конспект

Фото роботи завантажити та надіслати

Опрацюйте Експрес-урок за посиланням

Опрацюйте!

Відпвідь запиши !


12. Тема уроку: Контрольна робота №2. Різнорівневі завдання з теми «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму XIX ст.»

Вітаю!

Контрольна робота: Різнорівневі завдання з теми «Проза й поезія пізнього романтизму та переходу до реалізму XIX ст.»


11. Тема уроку : Тематика, проблематика, композиція збірки «Листя трави». Образ ліричного героя. Символи. Традиції й художнє новаторство Вітмена

Матеріали до уроку:

Експрес-урок

(Напам’ять В. Вітмен. 1 уривок за вибором учня) Записати відео з заплющеними очима та надіслати

Пройти тестування https://naurok.com.ua/test/poeziya-chistogo-mistectva-volt-vitmen-1170622.html

Скрін роботи завантажити та надіслати


10. Тема уроку: Місце В. Вітмена в літературному процесі США

Вітаю!

Тема уроку : Місце В. Вітмена в літературному процесі США. Особливості світобачення митця. Зв’язок збірки «Листя трави» з історією та життям Америки

Експрес-урок 

Презентація

https://svitliteraturu.com/load/prezentaciji/10_klas_ppt/u_ujitmen_zhittja_i_tvorchij_shljakh/46-1-0-245



9. Тема уроку : Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка

Вітаю!

Тема уроку: Особливості сюжету й композиції повісті «Крихітка Цахес на прізвисько Цинобер». Гротескні образи. Викривальний зміст твору. Символіка.

Опрацюйте матеріали до уроку:

Презентація

https://svitliteraturu.com/load/prezentaciji/10_klas_ppt/e_t_gofman_quot_maljuk_cakhes_quot_prezentacija/46-1-0-410


8. Тема уроку : Романтизм у Німеччині. Ернст Теодор Амадей Гофман

Виконайте кросворд в зошиті

Фото завнтажити та надіслати


Вітаю!

Тема уроку: Романтизм у Німеччині. Ернст Теодор Амадей Гофман (1776 – 1822) як представник гротескної течії романтизму. Віхи мистецького шляху. Протиставлення філістерів та ентузіастів як провідний конфлікт творчості Е. Т. А. Гофмана

(ТЛ) Гротеск, фантастика, соціальна сатира,

(ЛК) Утілення образів літературних творів у різних видах мистецтва.

(МЗ) Історія, українська мова, художня культура

ОПРАЦЮЙТЕ МАТЕРІАЛИ ДО УРОКУ

Матеріали до уроків:

Експрес-урок

відео (біографія) 

Презентація (біографія)

https://vseosvita.ua/library/ernst-teodor-amadej-gofman-84143.html


7. Тема уроку: Художній простір (данське королівство як символ)

Вивчити Напам’ять В. Шекспір «Гамлет». 1 Монолог

Перевірка знань:

https://naurok.com.ua/test/gamlet-1097990.html 


6. Тема уроку: Вільяма Шекспіра (1564 – 1616). Філософські та моральні проблеми в трагедії «Гамлет».

Вітаю!

Перегляньте !

Експрес-урок 

Відео (біографія) 

Перегляньте відео !

Опрацюй !!!

Шекспір “Гамлет” аналіз

Автор – Шекспір

Літературний рід: драма

Жанр: філософська трагедія

Дата першої публікації‎: ‎1603

Дата написання‎: ‎1600—1601

Головна тема твору “Гамлет” – злочин заради влади. В її контексті розвиваються теми зради і нещасливого кохання.

Ідея. Розчарування в людях, в любові, роздуми про швидкоплинність буття

Провідні мотиви трагедії “Гамлет”:

божевілля;

зволікання;

смерті;

заміни;

“гнилі”;

помсти;

тлінності буття.

Проблематика твору “Гамлет”

Автор піднімає проблеми: протиріччя між дійсністю і ідеалом, невідповідності мрії і способу її досягнення, роль особистості в історії людства.

Проблема життя та смерті є лейтмотивом п’єси. Більшість героїв твору помирають, майже всі вони розмірковують про смерть та життя. Важливим моментом для усвідомлення швидкоплинності людського життя є сцени на кладовищі.

Проблема боротьби й бездіяльності. Що краще: змиритися чи боротися зі злом? А чи буває добро з кулаками? чи не перетворюється воно в цей час на зло? Більше питань, ніж відповідей.

Проблема любові та зради. Зрада — поняття, що присутнє у п’єсі майже постійно. На зрадників та шпигунів перетворюються навіть близькі для Гамлета люди. Чому королева зраджує пам’ять батька Гамлета, Офелія — Гамлета, Клавдій — брата, Розенкранц і Ґільденстерн — друга? Зрозуміло одне: справжня любов і зрада — несумісні.

Головні герої твору “Гамлет”:

Клавдій (король Данії),

Гамлет (син короля),

Полоній (королівський радник),

Гораціо (друг Гамлета),

Лаерт (син Полонія),

Гертруда (королева Данії, матір Гамлета),

Офелія (дочка Полонія),

Привид батька Гамлета.

“Гамлет” композиція

Зав’язка, п’ять сцен першої дії. Зустріч Гамлета з Привидом померлого батька, який покладає на Гамлета завдання помститися за підле вбивство. З цього і починаються його душевні терзання, які не відпускають його до самої смерті. Життя стає для нього безглуздим. 

Розвиток дії: Принц вирішує прикинутися божевільним, щоб обдурити Клавдія і дізнатися правду про його вчинок. Також він випадково вбиває королівського радника – Полонія. У цей момент до нього приходить усвідомлення того, що він є виконавцем вищої волі небес.

Кульмінація, що отримала назву «мишоловка». Гамлет остаточно переконується у вині Клавдія, сам Клавдій усвідомлює, що його таємниця розкрита, Гамлет розкриває очі Гертруді т.д . Клавдій розуміє, наскільки небезпечний його племінник, і вирішує “усунути” його. Принца відправляють до Англії, щоб там стратити. В цей же момент Офелія божеволіє і трагічно гине. 

Розв’язка. Гамлет уникає страти, але йому доводиться битися з Лаертом. У цій частині гинуть всі основні учасники дії: Гертруда, Клавдій, Лаерт і сам Гамлет. 

“Гамлет” сюжет

Основою сюжету є легенда про ютландського (датського) принца Омлета.

Драматичні події розгортаються за кам’яними стінами королівського замку в Ельсінорі (Данія). Сюжет трагедії розповідає про данського принца Гамлета, який мстився за зрадницьке вбивство батька. Від примари молодий Гамлет дізнався, що батько його був убитий під час сну своїм братом Клавдієм, який захопив датський престол і одружився на вдові вбитого Гертруді, матері Гамлета.

Наділений проникливістю і всеосяжним розумом, Гамлет бачить в цій події тривожне знамення часу. Ельсінор став заповідником лицемірства, підступності, зла. Данію ж Гамлет називає в’язницею. Гамлет відчуває трагічну самотність. Його матір стала дружиною головного лиходія, мила Офелія не знаходить в собі сил опиратися волі батька, приятелі дитинства Розенкранц і Гільденстерн готові прислужитися тирану, тільки Гораціо вірний Гамлету і розуміє його.

Гамлет – людина нового часу, людина думки. Роздуми – його природна потреба. У знаменитому монолозі «Бути чи не бути» Гамлет як би зводить рахунки зі своєю власною думкою. Приїзд в Ельсінор бродячих акторів допомагає йому з’ясувати істину.

Гамлет доручає акторам зіграти п’єсу «Вбивство Гонзаго», в якій обставини в деталях нагадують вбивство батька Гамлета. Клавдій не витримує і в хвилюванні залишає зал для глядачів. Тепер Гамлет точно знає, що Клавдій – убивця. Щоб ввести його в оману, Гамлет надягає на себе личину божевільного. Смертельний удар вражає Клавдія, коли той, сповнений підступності, готовий вчинити нове лиходійство.

У фіналі трагедії молодий норвезький принц Фортінбрас наказує віддати померлому Гамлету військові почесті. Гамлет – герой. Тільки для глядача він вже не герой старовинного сказання, що жив ще в язичницькі часи, а герой нового часу, освічений, розумний, що піднявся на боротьбу проти темного царства себелюбства і підступності.

Опрацюй!

Характеристика образу Гамлета

Образ Гамлета складний, сповнений суперечностей. Гамлет одержимий пошуками істини. Щоб дізнатися про причину смерті батька, він готовий на все: підмовляє акторів зіграти сцену, за якою він може простежити реакцію Клавдія, сміливо іде вночі на зустріч із привидом батька, а почувши з його уст, хто винуватець смерті короля, продовжує шукати істину. Задля цього він прикидається божевільним, щоб приспати пильність Клавдія. Своїм «божевіллям» він відштовхує любляче серце Офелії і помилково вбиває її батька. Події розвиваються дуже стрімко, але це аж ніяк не порушує психологічної цілісності портрета кожного шекспірівського персонажа. Гамлет проходить до кінця увесь шлях пошуків істини. Фінал трагічний, але справедливість восторжествувала, і підступний вбивця та зрадник покараний рукою Гамлета.

За п’єсою Шекспіра, Гамлет любив Офелію, про що неодноразово їй говорив, робив подарунки. Але, розчарувавшись у матері, яка була для нього зразком Жінки, він втрачає довіру й до Офелії, відштовхує її, ображає, прикриваючись маскою божевільного. У такий спосіб він руйнує не лише своє почуття до Офелії, а й віру дівчини у любов. Однак подальші дії Полонія та Офелії переконують Гамлета, що він не помилився: кохана здатна зрадити його, вона занадто інфантильна і слабка, щоб зробити крок назустріч своєму сміливому героєві, вона назавжди залишиться у ворожому для нього таборі. Провина безвольної Офелії в тому, що вона ніколи не стане рішучою Джульєттою. І все ж, образ Офелії викликає у читача співчуття: вона втрачає кохання, а потім, не витримавши смерті батька, стає божевільною і, зрештою, помирає. Гамлету не вистачило чуйності? («Из жалости я должен быть жесток»)

Образ Гамлета

Гамлет на початку  твору Гамлет — юний безтурботний принц, який у дусі куртуазного етикету залицяється до придворної дами Офелії. Його ставлення до життя просте і чисте. Земля для нього — «прекрасний храм», люди — «творіння Божі».

Інтереси та прагнення Гамлета Він навчався у у Віттенберзькому університеті, серйозно займався науками, добре знався на мистецтві, любив театр, захоплювався фехтуванням, пробував писати і це йому вдавалося.  Взірцем правителя для нього є його батько. «Він був людиною, людиною у всім», — вигукує Гамлет.

Риси характеру Принц Гамлет розумний, благородний, чесний, правдивий. Це людина широкого як на той час світогляду. Здатен аналізувати явища життя та робити філософські узагальнення й висновки.

Гамлет після зустрічі з привидом Душа Гамлета збурена. Він прозрів і побачив себе в іншому світлі. У нього з’явилася мета: висока і страшна. Гамлет не готовий до помсти. Він розмірковує, мучиться.  Йде до матері, Офелії, друзів. Проте — розчаровується.

Вагання Він може покарати злочинця Клавдія. Та що тоді зміниться у світі? Хіба повернеться кохання Офелії, щирість матері, вірність друзів?

Опрацюйте анаграми та завдання.

Відповідь запишіть

Занотуй конспект в зошиті В.Шекспір біографія, "Гамлет - аналіз твору

Фото роботи завантажити та надіслати



5. Тема уроку : Поема «Божественна комедія»

Вітаю!

Опрацюйте

Опрацюй!

Занотуй конспект!

Перегляньте відео

Фото роботи завантажити та надіслати


4. Тема уроку: Роль Данте Аліґ’єрі в історії європейської культури


Вітаю!

Експрес-урок

Підручник

ЗАНОТУЙТЕ В ЗОШИТІ КОНСПЕКТ !

Конспект https://zarlit.com/lesson/10klas_4/10.html

Опрацюй!!!

Занотуй в зошит визначення "Сонет"

Фото роботи завантажити та надіслати

Фото роботи завантажити та надіслати



3. Тема уроку: Гомер "Одісея"

Вітаю!

Перегляньте відео

Запиши в зошиті за зразком

Фото роботи завантажити та надіслати



 2. Тема уроку: Стародавня Греція. Етапи й шедеври античності (огляд). Гомер

ВИКОНАТИ В ЗОШИТІ за робочими картками https://vseosvita.ua/library/gomer-odissea-zavdanna-do-urokiv-172732.html

Вітаю ! Опрацювати підручник ст.11-16

Перегляньте експрес урок 

Перегляньте відеоурок 

Опрацюйте презентацію https://vseosvita.ua/library/gomer-odissea-59628.html



1.Тема уроку:  Значення художньої літератури

Вітаю!

Перегляньте відео за посиланням https://www.youtube.com/watch?v=GAoiN1emQxY

Завдання: занотуйте конспект за посиланням https://zarlit.com/lesson/10klas_3/3.html

Основні вимоги до перекладу художньої літератури

Точність

Перекладач зобов’‎язаний донести до читача цілком усі думки, висловлені автором. При цьому слід зберегти не тільки основні положення, а й нюанси та відтінки вислову. Піклуючись про точність передавання вислову, перекладач водночас не має нічого додавати від себе, доповнюючи або пояснюючи думку автора

Стислість

Перекладач не має бути багатослівним: думки слід викладати максимально стисло й лаконічно

Ясність

Лаконічність та стислість мови перекладу, однак, жодною мірою не мають шкодити ясності викладу думки, легкості її розуміння. Слід уникати складних і двозначних зворотів, що утруднюють сприйняття. Думку варто викладати просто та зрозуміло

Літературність

Переклад має повністю відповідати загальноприйнятим нормам літературної мови

2. словникова робота (запис до зошитів)

Оригінал (у перекладі з латин. — первісний, природний) — це 1) художній твір, переклад якого здійснюється; 2) текст, створений мовою, якою володіє та яку обрав автор.

Переклад — 1) передавання змісту усного висловлювання чи письмового тексту засобами іншої мови; 2) текст, відтворений засобами іншої мови зі збереженням єдності змісту й форми.

https://zarlit.com/textbook/10klas_7/3.html

Фото завантажити та надіслати !

УСПІХІВ !!!


Немає коментарів:

Дописати коментар